Digitalizace se dotýká všech odvětví. I služby na ni musí reagovat.

Jan Ševčík, rozhovor: Jan Ševčík je zakladatelem brněnské firmy SNADNEE, která od klasického vývoje přešla až k návrhu digitalizace celých firem. Takto se jim podařilo zlepšit ziskovost mnoha firem i celých odvětví. Proč na digitalizaci není nikdy pozdě a jak z ní vytěžit maximum, se dozvíte v následujícím rozhovoru.

 

Jak se z programátorů stanou experti na digitalizaci firem?

 

Byl to velmi přirozený a stabilní vývoj. Hodně našich zákazníků za námi chodilo s požadavkem na drobné programátorské práce a aplikace. Postupně však řešení nabývala na velikosti a majitelé od nás více a více žádali robustní aplikace řídící důležité byznys aspekty jejich podnikání. Řekli jsme si, že když na tento trh vstoupíme, tak to uděláme poctivě za použití nejnovějších dostupných technologií. S celým tímto vývojem se také zvýšil tlak na zajištění kvalitní podpory a servisu, kterému jsme museli čelit. Věděli jsme, že nechceme jen vyvinout aplikaci a odejít, ale být podporou po celou dobu projektu. Proto jsme nyní tam, kde jsme a klienti nám svěřují do rukou celé firmy.

 

Co pro Vás znamená spojení “digitální firma”?

 

To je velmi široký pojem. Obecně se za digitální firmu může považovat kdokoliv, kdo většinu svých činností zpracovává a řídí v nějaké aplikaci nebo systému. Většina firem, se kterými se setkáváme používá jednu nebo dvě aplikace například pro správu kontaktů nebo přiřazování projektů. Neumějí však tato data propojovat, analyzovat nebo automatizovat. Mají je tedy sice digitálně, ale zdaleka nevyužívají potenciál a hlavní důvody proč takovou digitalizaci dělat. Skutečně pomoci s tím tedy dokážeme až ve chvíli, kdy známe firmu jako celek a můžeme jednotlivá řešení mezi sebou propojit.

 

Na jakém nejzajímavějším projektu jste pracovali?

 

 

To je samozřejmě velmi subjektivní, ale například aplikace MyDentLab, která zjednodušuje komunikaci mezi zubní laboratoří a lékařem je pro náš tým velkým úspěchem. S klientem jsme zjistili, že tento problém má mnoho dalších laboratoří a nabízíme ji proto široké veřejnosti. Stovky laboratoří po celém světě ji každý den prověřují, což nás dostalo mezi nejvýznamnější hráče na tomto trhu. Pro technický tým je to skvělá vizitka, protože dokáže spravovat aplikaci, která je veřejná a kde se žádná chyba neodpouští. Designéři zase mají okamžitou zpětnou vazbu. Využití těchto zkušeností ve vývoji klasických firemních aplikací považuji za naši velkou výhodu.

 

Vyvíjet vlastní aplikaci pro řízení byznysu se zejména menším podnikům zdá jako velmi nákladné. Jak se jim peníze vrátí?

 

Vždy to lze jednoduše spočítat. Většina automatizace procesů šetří čas konkrétním zaměstnancům, takže se ihned nabízí úspora na lidských zdrojích. Ještě důležitější však je, že se takový zaměstnanec může věnovat práci s větší přidanou hodnotou a vydělat tak firmě mnohem více peněz než na předchozí činnosti. Například přepisování čísel do ekonomického softwaru nepřinese firmě tolik užitku jako získání nového zákazníka. Jakmile se k tomu připočítají i náklady na dovolené, nemoci a další, na první pohled skryté náklady, tak to vždycky vyjde ve prospěch “počítačů”. Lidé se díky tomu mohou více soustředit na práce, ve kterých je počítače možná nikdy nenahradí – třeba v komunikaci s lidmi nebo marketingu.

 

Máte zkušenosti s digitalizací služeb? Jdou vůbec tyto dvě slova dohromady?

 

Ziskovost podnikání je zásadním tématem bez ohledu na obor nebo typ byznysu. U služeb lze navíc digitalizací zlepšit velmi důležitý aspekt – zákaznickou zkušenost. Pokud vaši zákazníci mohou mít všechny informace ve správný čas a na správném místě, tak jim spoříte čas, za který jsou ochotni zaplatit a přidáváte pohodlí, které u konkurence nenajdou. Už jen jednoduchý rezervační systém ušetří hodně času na obou stranách.  Vy přesně víte, kdy zákazník přijde a ideálně i kolik u vás utratí. Zákazník ví, že na něj budete mít čas, může zaplatit pohodlně kartou online a o nic se nestarat. To je však úplný začátek. Peníze lze hlavně uspořit při následné automatizaci těchto procesů, jejich vylepšování a analyzování. Pro švýcarského výrobce závodních simulátorů jsme takto postavili celou digitální firmu, která řeší vše od výroby až po dodání zboží zákazníkům.

 

Jak může malý a střední podnik začít s digitalizací?

 

 

Na začátek vám stačí 20 minut času. Nakreslete si jednoduchý diagram se všemi činnostmi ve firmě. Označte si v něm modře ty, které se stále opakují, žlutě ty, které jsou nejvíce problémové a zeleně ty, které vydělávají nejvíce peněz. Jakmile se vám barvy začnou protínat, tak máte kandidáta na významné zlepšení firmy. Pak už je důležité jen oslovit správné experty a najít vhodné řešení na míru.

 

Odpověděl

Jan Ševčík

CEO SNADNEE

SNADNEE