Účetnictví čeká výrazná proměna, začíná procházet automatizací

Digitalizace, robotizace nebo umělá inteligence vstupuje do řady podnikatelských odvětví. Výraznější modernizaci ale donedávna odolávalo například účetnictví, bez jehož správy se žádný podnikatel neobejde. Během posledních dvaceti let se po technologické stránce příliš nezměnilo, podobně jako třeba bankovnictví ještě předtím, než se objevil trend FinTech. S prvním účetním start-upem Trivi ale už nyní v Česku poskytujeme digitalizovanou správu účetnictví s pomocí strojového učení.

Účetnictví, podobně jako zmiňované bankovnictví, vyžaduje rychlá a efektivní řešení. Jenže zatímco bankovnictví prošlo v posledních letech výraznou modernizací, účetní metody se příliš nevyvíjely, s výjimkou různých fakturačních nástrojů. V Trivi jsme si proto stanovili cíl zmodernizovat stále ještě konzervativní trh s účetními službami a nabídnout klientům kompletní správu celého jejich účetnictví online prostřednictvím webové a mobilní aplikace. Odbouráváme tak stereotypy, že co není na papíře, neplatí. U nás není nutné posílat faktury poštou nebo je osobně předávat svému účetnímu. Pomocí naší aplikace lze jednoduše naskenovat/vyfotit doklady, vystavovat faktury, odesílat účtenky do EET nebo sledovat příjmy a výdaje.

Než jsme spustili ostrý provoz Trivi, více jak rok jsme se věnovali vývoji speciálních aplikací pro interní zpracování účetní agendy. Využíváme v něm strojové učení, které šetří čas, práci i náklady tím, že nahrazuje rutinní a opakující se lidské činnosti. Jedná se například o účtování faktur, vyplňování určitých formulářů, párování bankovních pohybů na doklady nebo kontrolu dat před podáním daňového přiznání či při zpracování účetní závěrky. Účetním tak zbývá více času na jejich expertizu, například strategické poradenství. A podnikatelé se zase mohou soustředit na své primární aktivity a neztrácet čas s účetnictvím. Kromě aplikací (webové a mobilní aplikace) je našim klientům k dispozici i padesátičlenný tým odborníků na účetnictví, daně a související legislativu. Klienty tak zastupujeme i při komunikaci s úřady nebo v případě kontrol.

Neodborník se v legislativních povinnostech přestává orientovat a vyřizování veškerých náležitostí mu zabírá mnoho času. Navíc s vysokou pravděpodobností chyb, za které hrozí nemalé finanční penalizace a jiné postihy. Rovněž narůstá počet živnostníků, podnikatelů a firem – jen do konce loňského roku přibylo celkem přes 37 tisíc podnikatelů, tedy fyzických i právnických osob dohromady. Podnikatelé se potřebují soustředit primárně na své podnikání a neztrácet čas účetní agendou, proto využívají zejména externí účetní.

Klienti oceňují naše odborného poradenství zejména s ohledem na narůstající administrativní požadavky spojené s podnikáním. Také neustále inovujeme naše aplikace, aktuálně připravujeme novinku pro jednoduché inteligentní sledování povinností a úkonů, které klientům mohou usnadnit každodenní rutinu při správě svých firemních financí a legislativních povinností, jako jsou například pravidelné platby úřadům.

Zájem o účetní profesi navíc každým rokem klesá, ale zároveň stoupá poptávka na účetní služby ze strany podnikatelů. Vzniká paradox, na který Trivi připravuje odpověď. Věříme, že v rámci zpracování účetnictví je řada úkonů, kde je do budoucna možno zajistit strojové řešení těchto operací. Pokud to jde v jiných oborech, a praxe ukazuje, že ano, tak je to možné i ve světě účetnictví. Trivi vzniklo právě z těchto důvodů, není a nechce být další klasickou účetní firmou.

 

ZDROJ

Juraj Cienik, CEO Trivi

Trivi a.s.